Köpvillkor

Varmt välkommen till Lekia-Kristianstad.se!

Hoppas du hittar de leksaker du söker och kommer förbi någon av de två leksaksbutikerna i Kristianstad för att handla leksakerna i butik. Du kan också boka och betala dem här på hemsidan och hämta dem i den av de två butikerna vi meddelar dig att varorna finns i.

Fullständiga köpvillkor finner du nedan.

  • Chatt: Är vi online så kan du chatta med oss genom att klicka på den blåa ikonen nere i högra hörnet på sidan.
  • Mejl: Vi svarar snabbt på mejl, inom 24 timmar
  • Garanti: 2 år på alla varor
  • Öppet köp: 60 dagar

Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag gäller Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Beställning

Du kan titta runt bland alla leksakerna på hemsidan för att se priser och om vi kan ha de i lager i Kristianstad. Sedan komma in i en av leksaksbutikerna i Kristianstad för att köpa dina leksaker. 

Eller så lägger du de leksaker du vill ha i korgen, betalar för dem via hemsidan och väljer att du vill hämta ut leksakerna färdigsamlade till dig på Lekia C4 Shopping eller Lekia Långebro i Kristianstad. Vi kommer då ta kontakt med dig och meddela när leksakerna är redo för avhämtning och till vilken av butikerna du kan hämta dem på.

Vi har mer leksaker i butikerna i Kristianstad än vad som syns på hemsidan här. Så kommer du inte till någon av leksaksbutikerna i Kristianstad så har du ännu mer leksaker att välja på.

Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomföres. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.

Priser

Alla priser som syns på våra sidor är baserade på kontant betalning eller kortbetalning såvida ej annat avtalats.
Vi råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället.

Hanteringstider

Alla leksakerna har normalt en hanteringstid på 1-2 arbetsdagar.
Vi reserverar oss för eventuella fördröjningar som kan uppstå när fraktbolaget har hämtat din order.

Vi förbehåller oss rätten att, utan föregående avisering, stryka ej levererbar vara från order, givetvis med prisavdrag för densamma. Vi försöker dock alltid att nå kunden om problem eller ändring skulle uppstå.
Önskar kund därefter beställa annan eller nämnda vara är detta att betrakta som en ny order. I fall köpare anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av order är det på köparens ansvar att nämnda order avbeställes i enlighet med dessa köpvillkor innan effektuering av order sker. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.

Förändring av order

Kund äger rätt att fram till den punkt då varorna har hämtats, att utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund beställd vara vilken ej lagerföres. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen. Order som redan levererats ut från vårt system kan av självklara skäl ej ändras.

Avbeställning

Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt då ordern hämtats av kunden. Avbeställning av icke lagervara vilken köpts eller programmerats speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör eller programmerat denna vara själva. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss.

Ångerrätt

Eftersom du handlar i våra fysiska butiker i Kristianstad oavsett om du bokar varorna via hemsidan eller kommer in till oss så har du ångerrätt och öppet köp i 60 dagar. Gäller obruten förpackning. Så det är bara att komma in till oss i någon av Lekiabutikerna i Kristianstad.

Reklamationer

Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet uppdagats. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället. Återbetalning för kostnaden av varan och eventuella fraktkostnader sker inom 30 dagar.

Returer

Vill du returnera en vara? Du har 60 dagars öppet köp. Kontakta oss alltid först på kristianstad.c4@lekia.se och meddela varför du returnerar varan eller kom in till någon av butikerna i Kristianstad så hjälper vi dig. Bifoga namn och returorsak och förpacka varan väl. Returfrakt bekostas av kunden om ingenting annat är överenskommet. Vi tar ej emot postförskott.
Vid godkänd retur så mailar vi ut en returfraktlapp till dig.

Support

För support eller annan form av användarstöd av allmän karaktär eller vid fel på vara som ej gäller garanti eller reklamation ber vi er att kontakta oss via chatten nere till höger eller via telefon på 044-120100 eller via e-post.

Information

Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i specifikation, samt fel i information, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende och innehåll. 

Skydd av personuppgifter

I samband med din beställning och registrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) och GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall oss via chatten nere till höger, e-post eller telefon. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.

Tvist

Vid tvist vi inte lyckas lösa rekommenderar vi att du som privatperson vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), vars rekommendationer vi har som policy att följa. Du kan också använda dig av EUs onlineplattform för tvistlösning, vilken du hittar på EU-kommissionens webbplats https://ec.europa.eu/odr. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol. 

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.